Gott nytt år!

Från oss här i Australien!

Whitsunday segling

Då var vi tillbaka på fastlandet igen, dock känns de som vi är kvar på båten då det fortfarande gungar.. Läskigt att gå! Vi har haft tre sjukt roliga dagar till havs med världens bästa crew - unga, roliga killar.
Seglingen var superkul bortsett från alla som blev sjösjuka pga att det blåste så mycket.
Första dagen åkte vi ut på eftermiddagen så hade lite information, minglade runt/pratade med alla (vi var runt 25-30st) drack lite vin, lyssna på musik osv. Ankrade upp efter ca 2 timmar då det var dags för middag, satt uppe och lärde känna alla till ca 00.00.
Blev väckta 6.30 nästa morgon av att två av killarna sjöng en godmorgon sång högt och falskt. Efter frukost startade vi färden mot whiteheaven. Hälften vart sjösjuka då det gungade vääääldigt mycket ( jag klarade mig) och fick spendera resan liggandes längst bak. Fick 2 timmar på stranden, vilken strand! Helt magiskt vitt! Bilder kan inte förklara hur fint det var! Tyvärr var vi tvungna att bada med våtdräkt då det finns så mycket farliga maneter (det måste man ha var man än badar hör under sommaren. Fotade massor av fint men ni får se de när vi har tillgång till dator. Hade i alla fall kul med gänget, tog pyramidbilder, flipflop bilder osv.
Efter stranden drog vi för dykning/snorkling i revet. Efter de badade vi, hoppade och dök från trampolinen på båten, roligt!
Seglade en bit och la till för ännu en natt till havs. Spelade kort med tyska killar, fransmän och en trevlig dansk tjej. Hade en liten teoristund om Whitsundays öarna.
Nästa dag fick vi en halvtimmes sovmorgon! Kl 7.00 kom killarna ner och sjöng. Tråkigt väder, mulet och regn då och då. Åt frukost och tog sen på oss våtdräkter och hoppade i för att snorkla på revet (nytt ställe).
Efter de började hemfärden. Tråkigt att kliva av , personalen var bäst! Jättetrevliga och roliga, och vi träffa många nya vänner!
Har checkat in, duschat, ätit middag och varit på bolaget ( 18års gräns här, de ni föräldrar;) ) nu här i Airlie. Ska snart ut och träffa alla från båtresan och fira in det nya året. Hoppas ni alla får en sista bra dag detta år!
Puss och kram Hanna

I morgon far vi ut på havet

Hallå där, godmorgon kanske de är för er.
Sitter här i Airlie och äter återigen glass även fast dom inte ändrat lösenordet, men det är vi värda!
Har spenderat även denna dag vid lagunen för sol och bad. Var dock lite mer moln idag och kom två korta regnskvättar. Men det är bara skönt i hettan.
Har precis gått en promenad på ca 4km bort till hamnen där vi ska mötas i morgon eftermiddag. Ville veta var de låg så vi inte går vilse och missar båten.
Vi ska nämligen ut och segla i två nätter runt Whitsundays öarna i morgon. Ska bli roligt och spännande då en av stränderna på öarna är klassad som en av världens topp 3 i finaste stränder. Helt ljusblått vatten och kritvit strand. Ska bli häftigt att se! Kommer tillbaka på nyårsafton som vi firar här i Airlie. Beger oss sen ner till 1770/Agnes water. Hör av oss när vi har wifi igen. Blir några dagar uppehåll då vi inte räknar med internet på båten.
Ha ett gott slut på året!

En dag vid poolen!

Hej
Idag var det samma lösenord på wifi så idag har vi ingen ursäkt för glassen. Haha
Dagen har varit lugn idag, har legat och slappat vid poolen och badat och spelat yatzy såklart :). Man kan ju tyvärr inte bada i havet då det är jellyfish så här års. Så poolen får det bli! Har varit blå himmel nästan hela dagen på eftermiddagen blev det mulet. Men lika bra det så man inte bränner sig.
Ikväll har vi också shoppat lite kläder, finns så mycket fint så man vill ju handla massor men väskan kommer inte räcka till för allt.
Vi fick även billig mat idag igen, man skulle tydligen få det varje kväll man bor här, så då passar vi på att äta ute och slippa nudlarna för några dagar!
Mer än så har vi inte gjort idag, vart en slappar dag och första dagen vi äntligen kan ha legat och solat o badat på. Blir sängen någorlunda tidigt, då jag vill bli av med min förkylning.
Hoppas ni har haft en mysig julhelg och har det bra hemma.

Airlie Beach

Sitter och äter sjukt god kulglass för wifi, ingen dålig deal! Har åkt buss i 4 timmar idag hit till Airlie, kom fram strax efter 15. Checkade in på vårt hostel, 8bäddar, ganska stort rum det är nice. Har gått runt och kollat på kläder, blir helt kär, finns så mycket snyggt! Synd att man inte har pengar till att shoppa mycket... :-( Åt god Caesar sallad på restaurangen på vårt hostel där vi fick en check på 50% rabatt var inkl dryck.
I morgon och nästkommande dag blir det sol och bad i lagunen här, så håller tummar och tår för sol! Sen blir det segling, yihaa!

Tillbaka på fastlandet

Hej där hemma!
Nu har vi precis klivit av färjan i Townsville, blir här en natt för att i morgon ta buss till Arlie Beach. Såg 2 delfiner hoppa och simma runt här i hamnen innan vi la till. :-D
När vi var på magnetic Island så ingick 2 timmar wifi/person. Vi fick en lapp med engångs login, sparade lappen för att prata med familjen på julafton. Självklart hade jag slarvat bort lappen när det var dags att prata, tur att jag har en snäll vän som köper nytt wifi som julklapp :) fick även lite godis av isa, mums!
Idag är det äntligen sol igen, självklart då vi ägnar dagen till resa. Hann iallafall sola och bada lite på ön innan färjan gick. Inte så kul att gå i strålande sol med all packning ca 20-30min.. Har skuggpaus på centrum där det finns wifi, skönt att få kyla ner sig lite! Ikväll ska vi ut och springa, sen försöka hitta någon restaurang för att få i oss ordentlig mat, det behövs! Nej nu ska vi gå vidare.

Det här skulle publicerats för drygt 4 timmar sen märkte jag. Vi har sprungit och ätit god middag - kyckling pasta och vitlöksbröd, mums!

Merry Christmas Sweden!

(Vi skriver varsit jul-inlägg idag. Kanske tar upp lite samma saker.)

24/12-12 Julafton.
Då får man prova på att fira en jul i 30 grader varmt, spöregn och utan sin familj. Annorlunda, garanterat! Men jag har många år på mig att fira julen hemma med min familj på typsikt svenskt vis. Det konstigaste är att vi ska snart gå och lägga oss här på Magnetic Island och ni ska precis seKalle Anka, knas!
Hemma i Sverige vet man hur julen ser ut, ungefär samma schema varje år, ett schema som man alltid ser frammemot. Men hur har vi firat vår julafton då?
Vi började med att kliva upp vid 9, kokade ägg, rostade bröd och skar upp paprika och morotsstavar. Det var våran julfrukost. Sen begav vi oss ut på en tur här i området. Började med att hålla i en bebiskrokodil, sen fick vi hålla någon stor fågel och mata den från våra egna munnar (satte solrosfrön mellan läpparna som fågeln tog). Sen såg vi och höll i olika slags ödlor, små sköldpaddor och tillsist det vi väntat på - KOALOR! Supersöta! Precis som nallebjörnar, åh dom var så gulliga. Koalorna såg väldigt trötta/sega ut, riktiga latmaskar. Fick agera träd och få en koala satt runt om oss. Efter koalorna fick de som ville hålla i en stor pythonorm. Jag tackade nej, Isa vågade sig på det, fy!
Sen vart det nudellunch (det fick representera risgrynsgröten i Sverige). Tog sen med oss varsin burk pellets och hoppade på bussen till Acadia/Alma Bay där vi skulle mata wallabies! (Vet ej hur det stavas) Men det är i allafall små känguruer. Vi tog mat i handen och satte oss på huk och vips så var alla små känguruer runt om en för att äta. En hade en bebis på magen, super söt!!!
Väl tillbaka duschade vi osv och gick sen bort till receptionen och restaurangen. Där lånade vi en dator och laddade över lite bilder från revet. Sen beställde vi pizza som vi fick gratis då det ingick i boendet. Anmälde oss till gratis bingo som spelades 3 rundor. Runda 1 först enkel rad, sen kors. Runda 2 först enkel rad sen kryss. Runda 3 först enkel rad sen hela lappen. Det var skoj. Satt sen och åt godis och pratade med en holländsk tjej som vi delat rum med. Ska snart gå och sova. Klockan är 12 och julafton är över...

Saknar Mauds goda julgodisar som jag alltid vräker i mig på jul, snyft! Hoppas jag får smaka såna nästa år, dubbel skål!

Kul att ni kommenterar alla! :-)
Godjul och Godnatt!

Julafton!

Godjul alla fina!
(Mormor kolla inte bilden nedanför sen :))
Vi har det jätte bra här dock dåligt väder :/ så finns inte så mycket att göra på ön när det är dåligt väder. Idag har vi hållit koala, orm, fågel. Matat wallabies ( små kängurus ). Läskigt att mata wallabies då alla typ kom när man börja mata en, så jag slängde ner min burk med mat på marken och gick. haha. vi hoppas på att det blir bättre väder i morgon så vi kan ha något att göra innan vi åker tillbaka till Townsville.
Fick julstrumpa av Hanna med godis, vindruvor, nötter och så :)) Har ingen julstämning alls här, men det är väl lika bra så man inte längtar hem ;) kom en bil nyss och tomten hoppa ur den med två tomte flickor, det är det närmsta julkänsla man får här :) jag och Hanna ska äta godis, spela kort, pizza till middag. Så ser våran jul ut, och självklart prata skype med familjen! Men jag hoppas verkligen ni andra där hemma får en underbar jul! Saknar er alla hemma :)
Kramar Isa

Hello Townsville

Andra stoppet på vår resa ner mot Sydney - Townsville.
Gick upp strax före sju i morse, gick ner till köket på vårt hostel där vi gjorde "micromacka" till frukost. Har köpt formbröd och ost som vi äter till frukost. Bunkrat upp med lite nudlar och några burkar spagetti/tomatsås oxå. Hoppas budgeten ska hålla hela vägen. Fick ju förtidig "julklapp" från jobbet igår, semesterersättningen kom in, välbehövligt!
Efter frukosten gick vi till station där vår greyhound buss skulle gå ifrån. Hoppade ombord och åkte i nästan 6 timmar. Hade ett stopp halvvägs för lunch, resan gick snabbt då vi sov iprincip hela vägen.
Väl framme i Townsville var det en bit att gå i strålande sol med all packning - VARMT! Hostlet här låg tyvärr i utkanten, men det var bättre än det i cairns(som låg centralt). Så vi ska nog trivas här. I morgon ska vi ta en färja över till Magnetic Island. Får se om vi har internet där, vi vet ingenting om våra kommande boenden. Blir jul ute på ön sen tillbaka hit till Townsville.
Nästa vecka väntar Airlie beach några dagar för endast slappa, sen segling runt Whitsundays öarna, tillbaka för nyår i Airlie. Blir bra!
Veckan efter de ska vi och ett gäng andra bila runt på världens störa sand ö, fraser Island, i 4hjulsdrivna bilar och sova i tält. Spännande!
Vi sitter nu ute på en bänk i centrum där det var fritt wifi. Har handlat lite vatten, nötter och ost. Ska snart hem och äta kvällsmacka, spela lite spel (inte gjort på länge) och sen sova.
Ha de bra!
Hanna

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/3967657/images/2012/pic_50d5784fe087c35c660f7bc9.jpg" class="image">

Regnskog

Hello
Idag har vi varit och kollat på regnskogen här i Cairns! Det var väldigt häftig miljö, kul att se när det inte är som hemma i Sverige. Såg jätte stora spindlar... As äckliga men tur att dem satt i träden och vi inte sett några i rummen än! Vi åkte även båt i en krokodilflod för att få se krokodiler. Vi hade hoppas på att se några men det ända vi såg va en liten inte längre än en meter. Besvikna! Men det va kul att vi fick se någon iaf. Var även upp på en utsiktsplats och kolla coolt att se det klarblåa vattnet:)
I morgon lämnar vi Cairns för att ta oss till Townsville. Så vi vet inte hur mycket vi kommer att kunna blogga och när vi har internet. Men vi uppdaterar så fort vi kan.
Ha det bäst !

Regnskog

Hello
Ha det bäst !

Great barrier reef

Sjukt coolt! Måste upplevas, går inte att beskriva med ord hur häftig upplevelse det var! Då vi aldrig tog dykcert i Thailand som planen var för att få dyka i revet så skulle vi endast få snorkla. Vi kunde inte bestämma oss i Thailand om vi ville ta det eller inte, men sen när vi pratat lite med Otto så ville vi ta det, men öroninflammation och tiden hindrade oss. Men vi fick dyka ändå!
Eller ja, inte riktig dykning, utan Scuba diving som är introduktions dykning med en guide ner till 12meter. Vi började med att snorkla, sen var det dags att ta på sig vikter ( för att sjunka) samt lufttuber. Hoppade i vattnet, hade lite övningar och sen tog vi oss ner till botten. Stora färgglada fiskar var överallt runtomkring en och det var sjukt häftigt! Hade en undervattenskamera med oss så vi lägger upp bilder så fort vi har en dator som tar minneskort.
Finner inte ord, är ni i Australien är revet ett måste!!
Påvägen dit såg vi delfiner hoppa, eller jag missade dom nästan men såg stjärtfenan som jag fångade på bild ;-)
Bestämde oss att ta ett till scuba - dyk, så dök två gånger . Nu ska vi duscha och sen gå och äta med några trevliga tjejer vi träffade på båten.

Great barrier reef

Finner inte ord, är ni i Australien är revet ett måste!!

Cairns

Hej
Vi har hittat internet på mc donalds nu där vi sitter innan vi ska gå och lägga oss! Flygresorna hit gick jätte bra och kändes inte alls som det var 21 timmar vi flög och vänta. Så det var skönt. När vi kom till Cairns tig vi en taxi till hostlet men hamnade på fel. Det andra låg nära ca 5 min att gå. Väl framme checkade vi in och gick upp på rummet. Sex sängar i ett rum saker över allt och lukta illa ;) sov väl inte jätte bra första natten då folk gick in o ut och man hörd folk skrika utanför. Men man vänjer sig väl, hoppas det går bra att sova inatt!:)
Idag har vi legat och solat och badat i poolen ett litet tag, ingen strand just här. Resten av dagen har vi tillbringat att kolla hur vi ska ta oss ner mot Sydney. Vart på olika resebyråer och kollat. Sen bokade vi allt där vi bor nu. Kosta 13000 och vi har lagt upp allt vi vill se och göra!:) och det inkluderar boende, bussresa och äventyr! så vi hoppas verkligen att det är till vår fördel nu att ha förhandsbokat allt, men de lär ni märka här om vi är nöjda ;) nu är det strax dags att gå och lägga sig för i morgon väntar barriärrevet!! Ska bli sjukt kul:)
Hoppas ni har det bra hemma i Sverige!

En dag på flygplatsen

Sydney, Australien, då var vi äntligen här! Resan hit gick väldigt fort! Lämnade Phuket 21 så det var ju dags för oss att sova ganska snart. Spelade lite kort och pratade. Efter drygt 2 timmar flyttade jag fram ett säte (alla på planet låg typ utspridda då det bara var halvfullt) så jag och Isa slapp trängas i ett säte. Somnade direkt sov någon timme riktigt bra, sen vaknade man till då och då men somnade om direkt. Landande kl 10 i morse i Sydney, väntade länge på bagaget. Sen tog vi en buss till inrikesflygplatsen. Här har vi spenderat halva dagen, bara halva kvar nu tills vi flyger vidare. Har precis ätit någon smaklös pasta matlåda, typ det enda som fanns i matväg här på flygplatsen. Isa är trött, jag kanske oxå ska passa på att vila batterierna. Kommer bli 7 hektiska veckor i Australien!

En trött isa:

On our way...

Okej, då var det dags. Sitter och äter lunch/middag på flygplatsen här i Phuket. Kl är 19.30 och planet lyfter om 1,5timme. Nästa gång vi hörs här på bloggen så är det ifrån Australien om allt går som det ska! Nu väntas 9 timmar flyg till Sydney, sen en seg mellanlandning där på närmare 9timmar. Sen 3timmar flyg upp till Cairns. När vi bokade skulle resan total ta 12timmar, skulle bara landa till i Sydney. Men nu har dom ändrat massor, riktigt segt. Men vi ska väl klara ett dygns resande.
Hejdå från ett varmt Phuket, Thailand.
Hanna,Isa

Bildbomb

Hej, tänkte lägga upp lite bilder här som vi laddat över från kameran så nu kommer massa bilder!
Vi kommer ladda upp mer bilder på fb än här då det är lättare att ladda upp på fb, så till tex Mamma som inte har fb, du får kolla med Matilda eller Sebben ;) och ni andra som inte har så kommer vi försöka lägga upp här så ofta vi kan :)
Vi sitter för tillfället och väntar på att klockan ska bli fem då vi åker här ifrån. Ska bli spännande :)

Australien baby!

Då var dagen äntligen kommen! Så jäkla sjukt! Ikväll kl 21 (15sv tid) lyfter vi mot Australien. Vi tog sovmorgon idag då vi vill försöka få tiden att bli 17, då kommer en taxi och plockar upp oss. Vi vill inte va ute, är iofs ingen sol, men vi vill inte smörja oss och vara kladdiga på planet. Vill inte heller bli sandiga osv. Så vi har just vaknat ska packa ihop allting sen gå och äta god frulle en sista gång och sen kanske fixa naglar. Det är superbilligt att göra det här, får fransk manikyr för max 20kr. Så vi hoppas det ska hålla till nyår.
Lisa, vi blir i Asutralien i 7veckor. Landar i cairns, i norr. Planet går från Melbourne, i söder. Så vi ska ta oss längs östkusten ner. Blir häftigt!

Ungefär såhär ser stoppen ut:
Cairns, kanske ut och snorkla i revet härifrån.
Townsville, därifrån ut till ön Magnet Island (Maggie)
Airlie Beach, därifrån ut till ögruppen Whitsundays. Kanske även ut till revet härifrån.
Heverybay(inget speciellt) men därifrån ut till Fraser Island, världens största sand ö!
Noosa
Brisbane
Hela gold coast, bl.a. Surfers paradise
Byron bay
Sydney

Bild på Australien. Strax snett ovanför sista bokstaven på Queensland ligger cairns, därifrån startar vår resa.
Ha en bra arbetsvecka!

Stökigt

Packning

Hej
Just nu håller vi på att packar om våra väskor, eftersom vi åker till Australien i morgon!:) det ligger saker över hela rummet och sängen. Dags att börja ta bort allt så man kan sova sen!
Idag har vi inte gjort så mycket, som vanligt ;) legat på stranden och försökt bättre på brännan. Vart förbi Tommy och pratat med honom. vi kan även lämna lite kläder där när vi åker i morgon, såna kläder vi vet att vi inte kommer använda. Så det va bra, skönt att slippa släpa på onödiga saker. Köpt lite små saker vi behöver ha med oss. Laddat över bilder från kameran så vi kanske lyckas ladda upp några bilder här från kameran :) nu fortsätta packa! Kommer nog något mer inlägg innan vi åker i morgon.

Favvo-frulle

Tillbaka i Karon, tillbaka på Pineapple Guesthouse vilket oxå innebär tillbaka till Kata Villa- drömfrukosten, mums!
Sista natten i Thailand i natt, i morgon kväll flyger vi äntligen till Australien, landar tisdag kväll - ett dygn senare, segt!
Nu ska vi ner till stranden och bada, sen blir det att handla det vi behöver till Australien då allt är billigare här. Ska blad annat köpa flipflop, någon keps, solskyddsfaktor osv. Ha en bra tredje advent! Vi har ingen julstämning alls här, känns jättekonstigt att julen snart är här!

Och juste, super kul att ni läser och kommenterar , framför allt Maud, det är jättekul med kommentarer! :-D , ni andra får oxå börja lämna en tycker jag!

Min frukost idag:

Båtresa

Hej.
Båtresan gick ju inte riktigt som vi tänkt oss. När vi bokade båten sa hon att det skulle vara speedboat och vi betalade nästan 950 bath ivar. När vi kom till piren visade det sig att det var färja och skulle ta 3 1/2 timme. Då vi hellre hade åkt buss. Vi hade betalt alldeles för mycket för att det skulle va färja. Hon vi bokade hos var en bit bort från piren, vi prata med henne i telefonen men hon vägra ge sig och sa att han aldrig sagt det var speedboat men hon hade kryssat i det på våran biljett och både jag och Hanna vet att hon sa de! Irriterade klev vi ändå på färjan och betalt 950 bath ist för 700 bath. Men men vi kom till Phuket iaf och bor nu på pineapple .
Isa

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/3967657/images/2012/pic_50cc855ae087c35070369740.jpg" class="image">

Sista dagen i Ao Nang

Har precis ätit god frukost, nu ska vi fördriva tiden fram till halv 3 då vi ska åka båt till Phuket. Och eftersom vädret inte är på topp så kan vi inte bada/sola. Får se vad vi gör, ska iaf först gå bort till centrum för att köpa en klänning. Hörs i Phuket.

James Bond Island

Gick upp tidigaste tiden hittills på resan, skulle bli hämtade av en minibuss kl 8.00. På alla ställen har frukosten öppnat 7.30, dumma som vi var glömde vi kolla när det här stället öppnade så vi gick för att äta frukost en halvtimme före bussen skulle hämta oss, stängt. Och eftersom vi bor precis bortom civilisationen så hann vi inte gå bort och äta frukost då det bara var en halvtimme tills vi skulle bli hämtade. Hade som tur var köpt bananer kvällen innan så vi fick iaf i oss något.

Bussen var sen, men närmare 8.30 dök den iaf upp. Åkte bil i ca 2timmar där vi och 20 andra personer bytte till longtailbåt för att åka och se James Bond ön. Lite tråkigt att det var mulet och regnade till och från, men vi fick iaf bilder, häftig ö! Åkte sen vidare och åt mat på en restaurang mitt i vattnet och sen tillbaka till land igen.

Vi trodde trippen var över men tydligen så ingick även en visit i en nationalpark och kolla på alla apor som sprang löst och sen se ett "vattenfall". Aporna var spännande att se, de var överallt! Tyvärr var vattenfallet inget speciellt att se idag sa dom då det regnat för mycket så vattnet var grumligt. Men men. Åkte sen hem i spööööregn. Snörade på oss våra supersnabba springskor och stack ut på en 30min löprunda, sjukt jobbigt!
Men nu är det avklarat och vi sitter och inväntar en välförtjänt middag. Imorgon eftermiddag går färden mot Phuket igen!
Hanna

Hat tyvärr inga bilder från ön på mobilen, kanske kommer upp när ja laddar över kamerabilderna. Här är en av alla aporna.

Ao nang

Hej där hemma!
Idag har vi inte gjort så mycket. Låg på stranden i några timmar för att bättra på brännan lite! Vill ju bli bruna nu. Sen blev det dåligt väder och vi gick hem och tänkte ut och springa men jag har börjat blivit förkyld... Så vi skippade det orkar inte att det ska bryta ut.
Åt streetfood till middag, det blev någon kycklingrätt väldigt god och billig mat. Efter det har vi gått på stan och shoppat lite kläder och köpt undervattenskamera så vi kan fota barriärrevet i Australin! :)
I morgon ska vi åka på utflykt till James Bond ön. Ska bli kul att göra något! Hoppas på bra väder bara.
Strax ska vi gå och lägga oss, upp tidigt i morgon.

Juste!

Helt sjukt, fanns inga eluttag på Tarutao och elen gick igång kl 18.00. Tur att vi hittade ett eluttag i restaurangen, skulle ju inte ens veta vad klockan var utan mobil.

Tarutao, ingen höjdare

Jaha, då var vi tillbaka till fastlandet igen efter 1,5 vecka på öar. Har sett det mesta, men Tarutao var då inget att rekommendera. Enligt fakta skulle ön vara en nationalpark (vilket den var) som inte hade mycket befolkning och ganska "orörd". Vi hade hört om vattenfall och sköldpaddor. Men inte det.
När vi klev av båten (resan dit var inge kul!!) reagerade vi direkt på hur öde det var! "Checkade in" i ett litet hus på piren där vi även fick en handritad karta där avstånden stod i antal timmar om man gick. Till och med på den kartan stod det om att man kunde se sköldpaddor osv. När vi däremot frågade om vi kunde hyra cyklar eller något för att ta oss dit sköldpaddorna skulle vara sa de att det tyvärr inte finns kvar. Och vi fick se bild på vattenfallen som såg väldigt tråkiga ut. Bestämde oss för att spara pengarna istället då det skulle ta oss ca 2timmars promenad enkel väg. Så spenderade våra två dagar på Tarutao med att gå upp på ett berg, försöka fota apor, blivit rädd för en stor spindel i rummet, spelat enormt mycket kort och yatzy och suttit och kollat på blixtrar. Det fanns en enda restaurang i området och en liten shop där det fanns vatten och chips iprincip. Ganska sjukt då det inte fanns något annat på ön! Personalen sopade till och med "vägen" i brist på saker att göra. Hade inte speciellt bra väder heller. Jaja, sluttjatat om en tråkig ö.

Nu är vi iallafall i Ao Nang, Krabi. Blir här tre nätter innan vi åker tillbaka till Karon, Phuket för att bo två nätter på hostlet Pineapple igen. Sen är semestern slut och vi beger oss mot Australien!
Ha de bra i Sverige!/Hanna

Bild på en söt liten apa på Tarutao och två bilder medans vi åt middag, de var kolsvart, men blixtrade i ca tre timmar och det blev som dag i en sekund, häftigt att sitta och se ut över vattnet!

2 Dagar utan elektronik

Tror vi. Det är vad dom sa om Tarutao när vi bokade, åker dit i morgon i två nätter sen åker vi mot Krabi. Det sa att det inte finns wifi någonstans på ön och inte heller datorer. Får se när vi kan höras igen då. Vi kanske blir uppätna av apor där, vem vet. Dom varnade för elaka apor ;-) Vart tyvärr aldrig någon snorkling på denna ön, öroninflammationen kom ivägen. Men vi ska nog hinna med de med ;)
Godnatt!

Sista natten på Koh Lipe

Blogg.se appen strular, segt!
Det här är vår sista natt på Koh Lipe, i morgonbitti bär det av till Ko Tarutao, ska bli spännande! Dom vi bokade resan dit med varnade oss för massor av apor på ön..
Denna dag började precis som alla andra dagar på den här ön, att byta boende.. Inget boende har haft flera nätter i rad ledigt. Men nu bor vi på samma ställe som andra natten här på ön. Riktigt bra ställe med wifi. Har haft kanonväder alla dagar på den här ön, strålande sol och klarblå himmel! Idag var första dagen låd det började bli mulet på eftermiddagen. Vi har inte gjort så mycket här på Koh Lipe. Tanken var att åka på snorkelutflykt, men då jag fick öroninflammation kändes det inte som någon bra idé. Har iallafall köpt varsit cyklop och utforskat botten utan att doppa örat. Men snart är vi fit for fight igen örat är nästan helt bra! Igår kväll var vi hurtiga och stack ut och sprang längs hela stranden fram och tillbaka, inte så långt men sjukt jobbigt i värmen och den lösa sanden! Vi ska snart gå ut för att äta vår sista middag här på ön, ha en bra andra advent!
puss! /Hanna

Hemlösa på en öde ö

Hej där hemma mitt i fredagsmyset!
Vi är kvar på Koh Lipe och blir kvar här till efter helgen. Planerna var att åka till ön Ko Tarautao (stavning?) i morgon då det inte går att få boende på denna ö över helgen, alla har haft fullbokat sen vi kom typ för denna helg, så vi har ägnat hela dagen att fråga runt på vart enda ställe, men på den ön vi ville till var det oxå fullbokat (finns knappt boenden på den ön). Så första lediga natten på Ko Tarautao är på måndag, så måste hitta två nätter till här på Koh Lipe. Lyckades hitta någon bungalow längst bort på stranden typ, efter att ha kollat på hela ön! Är alltid så, det sista man kommer på. Så vi blir nog inte utan boende. Men det var egentligen lite för dyrt för oss.. Hela dagen har iprincip gått åt för att leta boende, hunnit bada lite grann. Har varit bästa vädret hittills! Inte ett enda moln! Men vi har inte solat något idag, behövde va i skugga.
Åt banan+nutella pannkaka till lunch och någon stark kycklingrätt till middag, sved länge på läpparna!

I morgon ska vi checka ut härifrån och försöka hitta boende. Sen ska vi boka båtresa till Ko Tarautao, bo där i två nätter, sen in till fastlandet för att ta buss i tre timmar upp till Ao Nang, Krabi, ska va där i två, tre nätter och sen båt över till Phuket. Därifrån är det sen dags att flyga till AUSTRALIEN! Woho, som vi längtar!

Juste, nu har även jag fått öroninflammation eller något liknande, superkul! Eller inte.. Hoppas de hinner försvinna innan det är dags att flyga igen, inge kul att ha såhär ont.

Nu ska jag sova, isa ligger och pratar med Morgan. Godnatt!

Bild på isa från igår!

Strålande sol

Hej kalla Sverige!
Idag har vi legat på stranden hela dagen! Aloe Vera kommer va min bästa vän inatt! Har lyckats bränna rygg och vader! Än så länge gör det inte ont så hoppas det inte är så mycket! Jag som trodde jag smörjt in mig bra men tydligen inte. Så i morgon blir det linne på. Vi har köpt cyklop och utforskat bottnen, vi ska åka ut på snorkelutflykt någon dag.
Nu ikväll har Hanna provat på någon soppa som var as stark, haha hon kommer nog inte äta soppa något mer. Sen har vi köpt något linne Ivar, snart blir det väl att sova.
Natti :)/isa

Inget wifi

Hej Snokaosiga Sverige!
Rest hela dagen och ar nu pa Koh Lipe, sover inatt i en bungalow, hamtade nyss hjalp att doda nagot ackligt kryp, typ kackerlacka. Fy!
Imorgon har vi wifi, da kommer update och formodligen bilder(beror pa hastigheten).
Ha det bast ! Puss Hanna

Sista natten på koh lanta

Hej!
Imorse tänkte vi gå till någon strand som en på ett café här sa va väldigt fin. Vi gick och gick på en väg as varmt och solen sken men vi hitta inte rätt! Vi kom till en annan strand som inte alls va så fin, tog ett dopp och gick tillbaka till våran resort och la oss vid poolen! Ikväll har vi börjat planera Australien lite grann hur vi ska lägga upp det och vad vi absolut inte får missa. Fått jätte bra tips av Erik vad vi ska se bland annat.
I morgon bitti åker vi till koh lipe som många säger är väldigt fint.
Nu ska vi fortsätta spela kort och yatzy som vi kommer va mästare på när vi kommer hem!
Hörs i morgon igen om vi har wifi!

Gott?

2 nätter

Så har ska vi bo i 2 nätter, under 100kr/natten, lyx för oss för de priset :)

Kho Lanta

Nu har vi kommit till Kho Lanta, chillar på vår balkong med kortspel. Här har vi wifi, varsin säng, kyl, utrymme, balkong och samma pris som förra boendet där inget av detta fanns och där var det trångt. Stannar här två nätter sen ska vi nog till Kho Lipe. Hej så länge!/Hanna

Bild på isa just nu

Dec. 03, 2012

Inget wifi, darfor dalig update

Hej snoiga Sverige!
Hoppas ni har en bra forsta advent i kylan. Har ar det langt ifran kallt ;)
Sitter pa ett internetcafe vaningen under varat rum. Suger utan wifi, for da maste man skriva utan vissa bokstaver. Kanske ska blogga pa engelska istallet haha! (haller pa skriva fel hela tiden, detta ar jobbigt ju!).
Idag har vi varit upp till en utsiktsplats har pa phi phi, fy sa svettigt att ga de branta trapporna upp! Helt blota var vi av svett, men riktigt fint! Sen nar vi gatt hela vagen ner igen vart det bad!
At riktigt godmiddag pa en restaurang som hette Papaya, mums!
Har krossat isa i kortspel och snart ska vi upp pa rummet och sova. Vi ska till Kho Lanta i morgon, baten gar 11.30. Hoppas vi hittar nagot billigt boende dar med wifi. Har tyvarr inte med nagon sladd ner sa kan ej ladda over bilder, ni far mer bilder senare. Ha det bast!

Första december

Hej.
Idag är det första december och det märks inte här!;) Idag har vi legat på stranden hela dagen, det har för det mesta varit sol lite molnigt. vi kan iaf inte klaga på vädret längre.
Jag har fått min första penicillin kur här nere också! Min vanliga otur! Men det va bara lite öroninflation så det är nog borta snart.
I morgon har vi en till dag här på phiphi det är väldigt fint och mysigt. Vi har gått nästan runt hela ön idag för att komma till stranden. Nu på kvällen har vi vart ute och ätit och sen ska vi försöka sova tidigt och hoppas de går bra att sova på nya stället. Man har inte kunnat sova så värst bra på något ställe så man kommer ju va helt slut snart om man inte kan börja sova ordentligt.
Jag har pratat med familjen och Morgan idag som jag saknar otroligt mycket! Men jag antar att man vänjer sig att vara utan varandra också, och han finns ju alltid kvar när jag kommer hem, och de är tur! Nu ska vi in och spela yatzy och försöka sova tidigt.