Lake Tekapo

Då har vi återigen spenderat halva vår dag på en buss, men ska inte klaga, vi ser mycket fint och vår stammiga busschaufför är rolig! Han stammar inte, han gör så med flit (tror vi) eller så har han mikrofon nervositet.

Har inte gjort något speciellt idag, åkt buss, och för första gången på NZ solat och badat ett litet tag på eftermiddagen här i Tekapo. Vattnet är helt klarblått, kommer från de smälta glaciärerna så var ganska svalkande. Men riktigt fint här!

I morgon åker vi till Christchurch och tar planet till Melbourne, tiden går fort när man har roligt!

Queenstown

Hallå!
Igår anlände vi till äventyrsstaden - Queenstown och då måste man ju passa på att göra någon av alla aktiviteter som finns här, vi valde att hoppa bungy! Så jäkla häftigt! Så stolta att vi gjorde det! Känslan efter går inte att beskriva! Härligt!!! Vi bestämde det väldigt snabb och vips så var allt över, hann inte ens bli nervös?! Hur går det ihop? Köpte video och kort så måste visa dom hemma först innan ni andra får se film :-)

Denna dag här i Queenstown har vi inte gjort någonting alls, strosat runt. Hade planer på rafting idag men valde bungyn igår och har tyvärr inte råd med båda, alt är svindyrt.

Tog en "fika" idag, varsin liten choclat cookie och ett glas iskall mjölk, så jäkla gott!!! Förta gången på hela vår resa (mer än 2månader!!!!) som vi dricker mjölk! Finns typ inte vanlig mjölk här:/ Bara pulver mjölk och någon konstig som skär sig direkt... Men det var supergott med mjölk! Dricker det jämnt hemma, till alla mål, så det har jag saknat!

I morgon åker vi till Lake Tekapo, sista stoppet innan vi flyger till Melbourne från Christchurch.

WE DID IT!

STOLTA är bara förnamnet, vi hoppade idag, wihoooo!
/ två supernöjda tjejer!

Bussåkande

Hej, idag har vi inte gjort något alls nästan förutom suttit på en buss i massa timmar! Har stannat på olika ställen för att fota, det är väldigt fint här!
Har inte så mycket att skriva då vi inte gjort så Mke mer så lägger upp någon bild!:)

Fox Glaciär

Idag har vi spenderat några timmar på en buss och resterande dag på en glaciär, spännande!
Vi bor nu i en liten ort som heter Franz Josef, tog en shuttle bus till Fox Glaciär där vi hade en halvdags vandring bokad. Fick sockor och kängor och hoppade sen på bästa buss som tog oss till berget vi skulle upp på/mellan. Där vi klev av bussen forsade vattnet som smält på båda sidor av "vägen". Började vandringen uppåt i strålande sol, tack och lov bra väder. Efter en bit såg vi mellan två bergstoppar den vita isen som vi snart skulle ut på. Den var runt kanske 50m hög, sjukt att det inte smälter ändå. Vi kunde bära short utan att frysa? Lite svalt med linne så när vi väl var framme vid isen åkte tjocktröja på, men inte alls kallt!
Hur som, vandrade en kort led runt på glaciären i ca 1h. Fotade en massa, inte så mycket med mobilen, så ni får vänta på fler bilder. Var i alla fall riktigt häftigt att se massor av is mitt mellan två berg i strålande sol och värme. Då och då fick vi även höra stenras , lite läskigt.
I morgon bär det vidare mot Wanaka.
Bye! Hanna

9 dagar på en buss

Vi lever, kanske blir dåligt med updates här från Nya Zeeland, det beror på boendet. Hade wifi på första boendet, dom andra har vi inte haft.
Just nu sitter vi och snor lite wifi på Mc donalds i Greymouth. Kom hit vid 17 idag efter att ha suttit på en buss sedan kl 8.10 skyndade iväg för att hitta middag. Det billigaste var någon pasta med kyckling svamp och ost. Bestod av ost och vitsås med lite pasta och svamp, var var kycklingen?

Hur som.. Vi lämnade vårt första stopp, Kaikoura, för att i fredags åka vidare till Nelson, staden med mest soltimmar i NZ. Lämnade kaikoura tidigt och hade runt 5 stopp på vägen. Kom fram runt 16. I Nelson gick vi runt och kollade lite, inte så mycket man kunde göra på eftermiddag/kväll.
I morse lämnade vi Nelson för att åka till Greymouth där vi är nu. Bussen skulle gå 8.10 men det var någon lördags-marknad där så vi åkte en timme senare. Hade några stopp längs vägen och anlände hit runt 17. Busschauffören stammade och efter ca 8h bussresa med ganska mycket prat i en mic om allt vi passerade av chauffören så var de rätt skönt att kliva av bussen. I morgon bitti åker vi vidare igen. Blir att se NZ från en buss. Men det går bra, man ser mycket av landet:-)
I morgon ska vi till Franz Josef och glaciärerna. Hörs efter de om vi har wifi.

Höstdag

Hallå där hemma!
Idag har vi haft riktigt trist väder. Temperaturen verkar kunna variera väldigt mycket här på Nya Zeeland beroende på om det är soligt eller inte. Igår var det som en svensk sommar dag, idag som en höstdag. Jeans, tjocktröja och regnjacka och ändå kallt!
När vi vaknade upp och såg vädret valde vi att ligga kvar och sega i sängen då vi har en extra dag här och det inte är så stort - inget att göra. Efter en sen frukost/lunch bestående av havregrynsgröt med lite kiwi och banan och varsin kokt ägg gick trotsade vi regnet och gick ut. Gick de 2,5km i 17grader (kändes kallare pga blåst) bort till centrum där vi tog varsin kopp varmchoklad för att bli varma. Fick varsin chokladdoppad tesked och lite marshmallows till, mums. Delade på en chokladtårta med turkiskyoghurt.
Kollade i de få butiker som fanns innan vi avslutade med att köpa middag på det enda lilla ICA som finns. Inte mycket att välja på och väldigt dyrt, framförallt frukt och grönt..
Kom tillbaka till vårt boende med varsin apelsin och varsin frysmatlåda som var på extrapris - 20kr. Efter liten mobilstund på rummet åt vi middag, riktigt små matlådor och ingen fisk i, men men. Spelade några omgångar kort och har precis duschat.
Blir tidig läggdags, i morgon bitti åker vi vidare!

Barndomsdrömmen 😍

Ja idag fick vi göra det vi drömde om när vi var små! Simma med delfiner! Vilda dessutom. :D
Åkte ut med en båt och hade inte allt för höga förväntningar av att man ens skulle få se någon. Vi trodde vi skulle se max 5 delfiner lite längre bort, ja att man bara ser dem hoppa långt bort. Men vi hade ganska så fel! Det var runt 300 delfiner! När båten tuta var det bara att hoppa i fort innan delfinerna simmade vidare. Man bara låg på ytan och kollade neråt och det simmade delfiner överallt. Vissa var bara någon meter ifrån en. Så sjukt häftigt! Hoppade och lekte. Det kom tre delfiner mot mig dem hade sagt på båten att man skulle simma runt runt då dem började leka och simma runt en och det gjorde dem :D den simmade verkligen runt mig flera varv då jag gjorde det samtidigt!!:) Det var verkligen sjukt häftigt att se så mycket delfiner på en och samma gång. När man var på båten så hoppade det delfiner överallt. :D
Isa

https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-1/3967657/images/2013/pic_50ffa264e087c360637c11f6.jpg" class="image">

Äntligen Nya Zeeland

Nu har vi äntligen kommit till Nya Zeeland efter omständigheterna!
När vi checkade in vårt bagage igår så sa hon att vårt plan var 1 1/2 timme sent och vi behöver inte va vid gaten förens 20:15 ist för 19:15, då tänkte vi att då går vi och äter middag, fortfarande kvar på flygplatsen men en annan våning. När vi ätit och är på väg upp igen strax före åtta står det "final call" på vårt flyg och vi tänkte varför står det så nu. Blev stressad började små springa mot gaten och precis när vi kommer dit står det "closed" och vi ser sista flygvärdinna gå ner i gången!! Då har flyget alltså ändrat tid igen utan att vi har sett eller hört någonting om det! Arga och förvirrade försökte vi få dem att låta oss åka med då landgången och allt var nere! Men piloten sa nej! (Säkert någon jävla surgubbe!) så kvar blev vi på Sydneys flygplats över natten. Som tur var fick vi åka med ett flyg i morse vid 10 utan att behöva betala (tur för dem). Fick ringa runt till vårt bussbolag vi skulle åka med och berätta att vi inte kommer med och försöka ta oss till Kaikoura på något annat sätt. Efter mycket om och men så är vi på hostlet i Kaikoura nu! Väldigt skönt om jag får säga det :)
Skönt att få sova i en vanlig säng efter att ha sovit på ett hårt stengolv :)
Natti Hanna och Isa

Ändrade planer!

Missade planet till Nya Zeeland. Kommer mer info sen. Eller "missade". Dom ändrade tid sen ändra dom tillbaka vilket inte vi fatta.
Blir en natt på en flygplats, spännande. Måste ha med lite motgångar i vår resa oxå ;) blir bra!

Hejdå Sydney!

Då var dagen vi lämnar Australien kommen.
Tråkigt. Jag gillar Australien!

Har haft 5 grymma och fullspäckade veckor längs Australiens östkust Där vi har hunnit med massor av stopp:
Cairns - dök i revet, var till regnskogen.
Townsville - vilade.
Magnetic Island - matade wallabies, höll i koalor.
Airlie beach - firade nyår, hängde med 5 roliga killar från seglingen och tog de lugnt.
Whitsundays - besökte whiteheaven, seglade, snorklade på revet.
Agnes water - surflektion.
Rainbow beach - kollade solnedgång, kastade boomerang, sandboarding.
Fraser Island - 4WD körning, såg dingos, campade, badade i sötvatten.
Noosa - gick en kustpromenad och såg delfiner, umgicks med Paul och Jeremy.
Surfers paradise - åkte på partybuss, shoppade, besökte wet n wild.
Byron bay - kollade soluppgång, besökte nimbin.
Sydney - sett operahuset, utsiktstorn, Harbour bridge, zoo, Bondi.

Sammanfattar Australien som ett underbart land, alla är så himla trevliga och hjälpsamma. Uppskattats framförallt som backpacker då man är rätt vilsen. Så fort man går in i en butik så får man höra "Hi, how u going?!" Och på alla tåg så stället personalen fram ramp om det är någon gammal med rullstol/rullator. Alla flyttar på sig på bussar för äldre osv. Som sagt, trevligt land!

Nu sitter vi på flygplatsen med Nya Zeeland i sikte. Lämnar inte Australien för gott, besöker Melbourne 1 1/2 dag i början på februari.

Önska oss en trevlig flygresa

Toronga zoo

Idag har vi spenderat även denna gråmulna dag på Toronga Zoo.
Mötte upp Fia i morse efter att ha lämnat alla våra väskor på en bagage inlämning. Tog sedan färjan över till zooet. Gick runt där från 11-15. Var mycket mindre än vi trodde och alla djur sov?! Fick i alla fall se känguruer som var en av orsakerna att vi åkte dit. Såg även en sälshow, häftigt! Sälarna "pratade", vinkade, balanserade bollar på nosarna, hoppade, stod på endast framlabbarna osv. Sjukt häftigt :-)
Avslutade med en glass i Sydney hamn.
Solen tittade fram lite grann på eftermiddagen, trevligt!
Hanna

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/3967657/images/2013/pic_50fcf6c6ddf2b30b2e08d952.jpg" class="image">

Jan. 20, 2013

Har inte så mycket roligt att berätta just för tillfället. Mulet idag igen, har kollat runt i staden och ett shoppingcenter litegrann. Ska snart äta lunch/middag. Kanske även möta upp Jessica och säga hej.
Idag är det ingen speciell dag, vår fina vän Elvira blir 20 år! Grattis!

Ni får en bild från första dagen här i Sydney då vi var upp i ett torn.

Opera huset & Harbour Bridge

Denna grå-mulna +22 (kallt) dag har vi spenderat med att ta oss med tåg till Opera huset för att kolla på denna otroligt kända byggnad, synd att det var tråkigt väder då bilderna inte blir lika roliga.. Såg och fotade även Harbour bridge, en stor bro här i Sydney. Efter det gick vi hela vägen tillbaka och kollade i lite souvenir butiker längs vägen. Köpte en Australien hoodtröja, kul med minne, och kommer behövas på nya Zeeland burr. Efter halva dagen åkte jeansen på, inte så varmt här när solen inte skiner.
Var en ganska lång bit att gå från Operahuset så vår lunch sköts upp. Vart istället lunch/middag som vi nu precis ätit klart. Ska gå vidare här i stan ett tag. Har dock börjat regna. I morgon, söndag har vi inga planer så får se vad dagen har att erbjuda, vädret avgör en del. Vi hörs!

Bild på Opera huset och Harbour Bridge

Bondi Beach

Hallå där hemma i kalla Sverige!
Igår besökte vi Bondi Beach här i Sydney, perfekt väder - strålande sol, klarblå himmel och +46 grader varmt! Det är ca 60 grader varmare än vad ni hade igår ;) Umgicks med Fia, trevligt att träffa henne här på andra sidan jorden :) Åt lunch tillsammans och kramades sen hejdå.
På eftermiddagen gick vi början på en lång kustpromenad, häftiga klippor! Började spöregna och alla på stranden sprang till bussen. Tog ett tag att få komma på bussen, fullsatt buss efter buss passerade. Gjorde inte så mycket mer igår, tog det lugnt på rummet bara.
Idag är det mulet och 22grader endast. Ska ta oss iväg för att kolla på operahuset och som det känns nu ska vi nog springa och byta till jeans för det var lite kyligt ute.
Ha det bäst!
Hanna och Isa

Ett 46 gradigt varmt Bondi Beach

Sydney

Vårat sista stopp i underbara Australien, Sydney!:) Har åkt buss hela natten i 13 timmar, försökt att sova för det mesta. Inte det lättaste på buss men vi är ganska bra på att somna på buss, flyg osv nu;) kom fram 10 i morse och skulle försöka hitta till boendet i denna stora stad. Man känner sig lite vilsen. Vi var iaf tvugna att ta tåg till King Cross, där vårat boende låg.
Idag har vi varit runt i staden och kollat lite. Försökt planera vad vi ska göra så vi hinner med allt vi vill här innan vi åker vidare. Vi bestämde oss iaf att åka upp i ett 250 meter högt torn idag och kolla utsikten över Sydney. Väldigt häftigt massa höga byggnader överallt!
Sitter och äter middag nu där det fanns wifi, har inte wifi på boendet så vi uppdaterar när vi kan:) ikväll blir det nog inte så mycket då vi är trötta efter bussresan, laddar upp för en dag i Bondi beach med Fia i morgon:)
Kram Isa
Tornet på sista bilden va vi upp i!

Australiens östligaste punkt

Godmorgon!
Klockan är 09.30 , får se vad den är när inlägget publiceras - sjukt segt, och vi ska strax checka ut från vårt boende här i Byron.
I natt/morse klev vi upp vid kl 04 för att gå en promenad ut till vattnet och sen upp på ett högt berg där Australiens östligaste punkt (fastland) är. Där skulle vi se soluppgången kl 05.55. De sa att promenaden tog 40min och solen skulle upp vid 05.30. vi vandrade iväg i pyjamasshorts, flip flop och tjocktröja. Promenaden tog drygt en timme och solen kom inte upp fören vid 6. sen skulle vi vandra drygt en timme tillbaka vilket innebar att kl hann bli 07. Många var vakna och där gick vi i sovkläder haha!
Fick i alla fall se soluppgång! Dock ganska molnigt, men var en liten molnglipa just där solen tittade upp, vackert!
Idag ska vi spendera dagen här i Byron med sol, bad, gå till några datorer och fixa med bilder, äta och vänta på att bussen till Sydney ska gå, lämnar Byron 21.05 ikväll:-)

Nimbin

Hej idag har vi varit i staden Nimbin. Väldigt speciell stad då dem säljer knark på gatorna och i affärerna där ;) vi åkte dit på en guidad tur för att folk pratar om Nimbin så vi ville se det. Inte så stor stad men man ser verkligen på folket som bor där att dem är "pundare". När man gick förbi folk som satt på gatan så fråga dem om man ville köpa marijuana eller cookies. Vi köpte inget, så mamma ni kan va lugna ;) Polisen vet om att det är ett sådant ställe men gör ingenting åt det :p men väldigt roligt att se ändå, nu har vi sett det också :) var där i ca två timmar fanns inte så mycket att göra, det hade räckte med en timme för att bara få se det och sen åka:)

Och igår bokade vi nya Zeeland, så på måndag om en vecka åker vi dit och är där i 10 dagar :) så nu ska vi passa på och njuta av våran sista tid i Australien. Idag har det regnat hela dagen och vart jätte kallt! Vi hoppas på bättre väder i morgon så vi kan ha en dag på stranden.
Kram Isa
Det verkar inte gå att lägga upp bilder nu så får försöka i morgon ist!

Partybuss

Hej.
Igår i surfersparadise gjorde vi inte så mycket låg på stranden, och kolla i lite affärer :) på kvällen träffade vi Jeremy och Paul som vi har träffat på flera olika ställen nu, dem hade bokat någon party buss dem skulle iväg på senare på kvällen så då hängde vi på dem. Vid sju vid hostlet så började vi att förfesta med massa folk och spelade kort (drick spel). Vid 9 kom det en buss och plockade upp oss, åkte och plocka upp ett annat gäng så bussen var full. Åkte till stan och alla gick tillsammans till först en krog där vi fick gratis drink. Var där ett tag och sen iväg till nästa då vi också fick gratis drink. Sen blev det ytligare en club, vi hade gratis inträde till alla och en gratis drink på varje. På tredje stället stod tjejerna i bara bh och trosor i baren? Hm vet inte riktigt vad vi hamna på för club. Haha. Skulle även iväg till en fjärde club men vi valde att gå hem ist, då vi skulle upp 7 dagen efter för att åka till Byron Bay. Men roligt att vara ett stort gäng och gå ut på krogen !:)
Kram isa

Wet n' Wild

Idag har vi spenderat hela dagen på ett vattenland, kände oss som små igen. Riktigt kul!
Tog bussen vid 9.30 i morse, köade sen länge. Kom äntligen in strax före 11. Tyvärr väldigt mulet väder. Väl inne så började köandet till attraktionerna istället. Började lugnt, efter 40mins köande fick vi varsin tunn madrass, klättrade upp trappa efter trappa och slängde oss sen på mage nerför. Efter det prövade vi på den galnaste attraktionen, när jag såg den trodde jag aldrig att jag skulle testa.. Efter lika långt köande igen fick vi väga oss och sen ta varsin ryggplatta (oblig.) klättrade sen det höga tornet upp. Vi tyckte den första var hög, den här var mycket mer än dubbelt så hög! Fick ställa oss i varsin kupé, dom stängde igen dörren och låste in oss. Sen började nedräkningen och boom så försvann golvet under fötterna där vi stod raklånga. Fritt fall ett visst antal sekunder , (kändes som långa sekunder!) sen lite kurvor och sen utan förvarning kom bromsarna som var sprutande vatten mot sig. Där åkte jag med öppen mun och fick världens kallsup! Det värsta var att vattenstråle på vattenstråle kom och de var lång bit kvar. Fick lite smått panik när man inte fick luft, men tillslut såg jag ljuset! (Hela attraktionen var i tunnel). Skrattade som tusan när ja äntligen fått luft igen och älskade fritt fall känslan!
Prövade ingen attraktion flera gånger, hann inte.. Hade gärna velat. Men det var minst 40min till allt plus hade en kort liten Caesar sallad lunchrast, mums. Runt lunch tid kom solen fram och vi fick istället klarblå himmel och strålande sol!
Prövade 3 olika ringar, en stor på ca 4 pers och en mindre där vi åkte själva. Båda var uppifrån höga torn, tanken att åka över kanten slog mig.
Avslutade dagen med "svart hål". Visste inte riktigt vad de var, men köade längst av alla, ca 1 timme.. Fick en dubbelring och klättrade återigen högt upp. Satte oss i ringen, väntade på tecken från vakten och åkte iväg. Var en svart tunnel, alltså helt kooooolsvart! Och smällhett där inne, läskig känsla då man inte hade en aning om vad som var upp ner ut eller in, men spännande!
I morgon ska vi sola och bada och kolla i butiker, sista dagen i surfers.
Hanna

Hade ingen kamera med upp och mobilen var kvar på hostlet, coolt va pappa? En heeel dag utan telefon, tror jag är sjuk! Så tog bilder från Google bara för att visa vad vi åkte, de här är den där som började med fritt fall.

Surfers paradise

Då var näst sista stoppet innan Sydney kommet - Surfers paradise. Lämnade Noosa 8.15 i morse och anlände hit 14.30. Checkade in, fick ett 8bed dorm, fast det var som två sovrum i rummet så endast fyra sängar i varje, lite skillnad mot Noosa där vi bodde i 16bed dorm! Kollade sen vart busstationen låg och gick ner för ett dopp. Nu börjar det bli storstäder. Vi är vana med tomma stränder och gator. Isa fick någon konstig manet, tror jellyfish, klistrad runt foten när vi badade och de sved/brände/stack tydligen väldigt mycket! Stackarn. Har handlat mat då vi bor på ett och samma ställe i tre nätter samt ätit någon pastarätt till middag.
I morgon ska vi ta en buss till Wet N' Wild, en park med bara vattenattraktioner, ska bli så kul! Hoppas på bra väder, haft strålande sol idag med , 33 grader i skuggan.
Hanna

Bild från stranden här i surfers, 2 helikoptrar åker runt runt och kollar så det inte är hajar där vi badar. Läskigt va ;) sen en bild på staden just nu, kl är 22 här. Godnatt!

Bildbomb

Här kommer en liten bildbomb från senaste tiden i Australien.
Vet inte om bilderna hamnar uppifrån och ner som jag tog dom eller om de bör nerifrån och upp, ni förstår nog vilken text till vilken bild:)

Bild 1-3 , Whitsundays segling/ whiteheaven
Bild 4 , nyår i Airlie, på Magnum
Bild 5-7, från Agnes water. Tom strand , jellyfish( sjukt ont i kroppen efter man badat för dom bränner) och vår surfgrupp
Bild 8, oxå från whiteheaven, isa, tyska killar och en dansk tjej.
Bild 9-10, från Rainbow beach, ett fält med bara sand, sjukt häftigt. Sandboarding, kasta bomerang och såg solnedgång.
Bild 11-12, från fraser Island. Våra bilar ute i skogen och en dingo- farliga vildhundar.
Bild 13 , här på stranden i Noosa

Noosa

Kom till Noosa igår, en liten turistort i början av sunshine coast, riktigt mysigt och fint här! Spenderade någon timme efter kl 15 i solen igår på den lååånga och knökfulla stranden här. Sen umgicks vi på hostlet med Jeremy och Paul, några från vår grupp på Fraser Island som oxå kom till Noosa igår.
Idag vaknade vi till strålande sol och klarblå himmel som även höll i sig hela dagen. Gick vi upp och gjorde i ordning frukost, köpte en burk (dom har bara som hinkar med yoghurt här) yoghurt igår och hade i kiwi, banan och müsli, åt även varsin kokt ägg och apelsinjuice, lyxfrulle. Mötte sen upp Jeremy, Paul, Veronica och Rebecka och gick en vandringsstig genom nationalparken här i Noosa. Finns flera olika vandringsleder, vi valde att gå längs med kusten. Hela leden var 5,4km enkel väg, vi vände efter halva så gick väl totalt 5km. Såg sköldpaddor och 8-10 delfiner längst ut på udden på vandringsleden. Vände efter det och gick vägen tillbaka och hade delfinerna som hoppade och simmade längs med oss i vattnet tillbaka. Sjukt häftigt! Såg även några ödlor. Åt lunch och la oss sen i solen, blåste väldigt mycket så var inte så kul. Hade sand i hela hårbotten, i munnen, ögonen , ja överallt. Kollade i lite klädesbutiker, köpte en god smoothie och gick hem för att duscha bort all sand. Åt sen god middag är på hostlet för $5 (30-35sek). Har just handlat bröd så vi kan göra ägg mackor till frukost.
I morgonbitti går vår buss mot Surfers Paradise, har ett stopp på nästan 2h för att byta buss i Brisbane. Så hela dagen går till att resa. I surfers ska vi gå på en nöjespark med vattenattraktioner - wet n' wild, ska bli sjukt kul!
Hanna

Bild där vi såg delfinerna och sköldpaddorna , dock för långt bort/dålig mobilkamera för att synas.

Frazer Island

Vi lever!:)
Vi har haft tre underbara dagar på världens största sandö, frazer Island. Därav ingen uppdatering, har bott i tält och lagat mat i skogen! Så inget internet där inte.
Vi var ca 25 st i hela gruppen med fyra olika bilar. Vi var 8 stycken i våran bil, väldigt roliga och härliga personer. Till största del har vi suttit och åkt runt i bilar på stranden och i skogen (där det var sand över allt). Och bara lyssnat på musik och sjungit till! Det var väldigt spännande att åka där då man var tvungen att ha fart uppe för att inte köra fast och bilen bara studsade fram. Man fick lite ont i rygg och rumpa några gånger när det studsa till. Vi var till mc kenzie ( vet inte stavningen) helt klart och blått vatten och dessutom sötvatten! Skönt att bada i då man badat i saltvatten i 1 1/2 månad. Lite molnigt bär vi var där så vattnet var inte helt blått men helt otroligt fint iaf. Var också till Mac wobby eller något liknade där vi fick gå i ca 30 min för att komma fram. Uppför backar med bara sand och sol. Varmt att gå! Framme så kunde man rulla ner för sanden ner i vattnet. Och bara roa sig och ha kul. På kvällarna fick vi laga våran egna mat och det var kaos, haha. Trodde maten skulle ta slut men den räckte som tur var.
Att sova i tält var spännande och nytt. Så nu har vi provat på det också:) såg även några dingos, inga som attackera oss som tur var!
En kort sammanfattning om vad vi gjort iaf. Kanske glömt något men får ta det någon annan dag isf :)

Vågsurfing

Idag har vi haft det så jäkla kul. Vi prövade på vågsurfing. Vi hade bokat en lektion för att få pröva att surfa som alla säger är roligt. Vi var ca 20 stycken i gruppen med två lärare. Gick igenom på stranden hur man skulle göra. Tex hur man skulle stå, hålla händerna, hoppa upp på brädan osv. Tränade på stranden några gånger för att komma upp på brädan sen var det dags att gå ner i vattnet för att försöka på riktigt. jadu, det va ju inte det lättaste. Att ta sig ut va redan där svårt, att få med sig brädan över alla vågor var as svårt, man kommer ju inte ha mer ont i halsen iaf så mycket vatten vi har svalt idag. Haha. Sen var det bara att försöka paddla med vågorna och sedan stå upp! Låter ju ganska lätt?! Men nä de va fan svårt. Jag lyckades stå några gånger men väldigt ostadigt och inte så länge. Men jag lyckades iaf! :) Det var massa jellyfish, inte farliga men dem gjorde lite ont, typ som brändes och stack över hela kroppen man blev galen av att va i vattnet då det gjorde ont. Vi var iaf helt slut efter dessa 3h så efter gick vi och la oss på stranden och somnade i två timmar, väldigt skönt!
Vi va lite rädda att surfa då en svensk kille och en annan hade vart ute och surfat två dagar innan och sett en stor haj, och fler hade sett den så dem hade stängt av stranden pga hajen! Läskigt men vi såg ingen :)

Nyår

Godmorgon
Nyårsafton var en bra kväll. Men när vi hade fixat oss och skulle gå och möta upp lite folk vi hade träffat på båten börja det spöregna och blåsa. Regna så jäkla mycket så vi väntade inne ett tag för att se om det avtog. Gick när det regna lite mindre iaf. Förfesta i ett rum där några från båten bodde, sen blev det krogen. Tiden fick fort och klockan blev 12. Inte så mycket att se på! Jätte lite raketer och bara på ett ända ställe plus att raketerna var små, så det var väl ingen höjdare men men. Det regnade iaf inte när klockan var tolv. Fortsatte festa lite och sen pratade jag med Morgan, som jag saknar väldigt mycket. Var tillbaka i rummet vid halv tre då någon hade rotat igenom våra saker.. Som tur var så är inget borta vad vi vet nu. Så det är tur, vi har det viktigaste sakerna iaf. Blev inte så mycket sova efter allt, så man är lite trött. Idag har vi inget boende och bussen går 23:45 ikväll så får se vad vu gör. Dåligt väder idag också :/
Hörs senare

https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-1/3967657/images/2013/pic_50e26aaaddf2b32cc900d8ea.jpg" class="image">